Szkoła podstawowa nr 1

im. Konstytucji 3 Maja w Nasielsku

Zdobyty św. Krzyż

IMG 4778W dniach 27-28 września br. odbyła się wycieczka szkolna na Wyżynę Kielecko-Sandomierską. Pierwszym miejscem zatrzymania były Krzemionki Opatowskie. "Krzemionki Opatowskie są jakby pomnikiem górnictwa pierwotnego, religii neolitycznej i przyrody nieożywionej" – to słowa profesora S. Krukowskiego, który opisał je jeszcze w XX –leciu międzywojennym. Dawna neolityczna kopalnia krzemienia w okolicach Ostrowca Świętokrzyskiego i Bałtowazostała ponownie odkryta w 1922 roku. To zapoczątkowało badania archeologiczne na tym terenie. Następnie udaliśmy się do słonecznego Sandomierza. Przeszliśmy wąwozem św. Jadwigi, aby stanąć na Wzgórzu Zamkowym. Następnie udaliśmy się od Katedry Sandomierskiej do domu ks. Jana Długosza. Przeszliśmy Bramę Opatowską, aby z jej wierzchołka zobaczyć urzekającą panoramę miasta oraz wijącej się Wisły. Pod Ratuszem rozpoznawaliśmy budynki z poszczególnych scen "Ojca Mateusza".  Z żalem pożegnaliśmy miasto, aby udać się do dóbr Ossolińskich - Zamek Krzyżtopór w Ujeździe - pełna magii i tajemniczości ruina zagubiona wśród pól i wzgórz ziemi opatowskiej, z dala od głównych dróg i szlaków. Jest zabytkiem klasy międzynarodowej, wyjątkowym, chociaż mocno zniszczonym.  Ruiny zamku zapierały dech w piersiach. Pełni wrażeń udaliśmy się na nocleg, aby następnego dnia podjąć wyprawę na Św. Krzyż. Czwartkowe słońce sprawiło, że mogliśmy podziwiać panoramę Gór Świętokrzyskich. Wejście na św. Krzyż (595 m.n.p.m) zajęło nam ok. 1,5 h. Poznaliśmy bogatą historię tego miejsca. Ucałowaliśmy relikwię św. Krzyża. Następnie w Muzeum Przyrodniczym zapoznaliśmy faunę i florę Gór Świętokrzyskich. Po zejściu z szczytu przejechaliśmy do Oblęgorka.  Majątek ziemski Oblęgorek Henryk Sienkiewicz otrzymał w 1900 roku z okazji 25-lecia pracy pisarskiej. Ten pięknie położony eklektyczny pałacyk, zaprojektowany specjalnie dla pisarza przez architekta Hugona Kuderę stał się siedzibą muzeum w 1958 roku. Ekspozycja to wierne odtworzenie wnętrz pałacyku z czasów, kiedy mieszkał w nim pisarz (1902-1914). Zobaczyć tu można gabinet, salon, jadalnię, palarnię i sypialnię pisarza. Wyposażenie stanowią oryginalne meble, obrazy, rzeźby, tkaniny i część księgozbioru Sienkiewicza. Na piętrze zorganizowana jest wystawa biograficzno-literacka poświęcona patronowi muzeum. Do najcenniejszych zbiorów należą rękopisy, listy, pamiątki jubileuszowe, albumy i adresy kunsztownie zdobione przesyłane w dowód uznania i czci. Walorem naszej ekspozycji jest jej autentyzm i przedmioty bezpośrednio związane z Sienkiewiczem.  Ostatnim punktem był Dąb "Bartek". Dąb Bartek to najsłynniejsze polskie drzewo. Dąb stoi w Zagnańsku. Okazuje się bowiem, że Dąb Bartek jest największym i najstarszym znanym w Polsce drzewem. Jego wymiary jak i wiek są rzeczywiście imponujące. Dąb Bartek bowiem mierzy obecnie 30 metrów wysokości, obwód pnia na wysokości 1,3 m wynosi 9,85 m, a średnica korony to ok. 40 metrów. Ze względu na spróchniały pień trudno jest dokładnie oszacować wiek drzewa, ale naukowcy określili, że Dąb Bartek liczy sobie od 645 do 670 lat, choć według tradycji drzewo ma aż 1200 lat.
Opiekunami grupy byli Anna Chmielewska i ks. Grzegorz Ostrowski. Wycieczka została zorganizowana przez Dorotę Podgórską.